TOPOĽČANY. Napätie medzi mestom a prevádzkovateľom mestskej autobusovej dopravy sa ťahalo niekoľko mesiacov. V hre bola strata koncesionára a hrozilo, že ten príde o autobusy.
Po mesiacoch výhrad, vymieňania názorov a čakania na odborný posudok sa mesto s dopravcom napokon dohodlo.
Poslanci na svojej poslednej schôdzi schválili zvýšenie ročnej odplaty za službu. Za dopravu tak mesto po novom zaplatí viac než 451-tisíc eur ročne.
Aj napriek tomu, že dopravca podpis dodatku dlhodobo podmieňoval viacerými zmenami, obe strany ho napokon v júli podpísali. Spoločnosť Freibus Slovakia tak bude aj naďalej zabezpečovať MHD v Topoľčanoch.
Rozhodla až analýza Žilinskej univerzity
Celý proces sa začal ešte v novembri minulého roka, kedy dopravca naznačil, že by chcel zvýšiť sumu, ktorú dostáva od mesta za prevádzkovanie mestskej dopravy. Vo februári už oficiálne požiadal o zmenu výpočtu nákladov a navrhol, aby mu mesto ročne uhrádzalo 590-tisíc eur.
Takáto požiadavka bola podľa zmluvy možná, koncesná zmluva totiž presne určuje, kedy môže dopravca požiadať o vyššiu platbu. Patrí sem napríklad výrazný nárast cien palív, inflácie alebo priemerných miezd.
„Došlo k zvýšeniu inflácie, koncesionár vyvolal rokovanie,“ potvrdila primátorka mesta Alexandra Gieciová. Obdržali však podľa nich návrh, ktorý predstavoval radikálne a neopodstatnené zvýšenie nákladov.

Doteraz vyčleňovali na MHD približne 320-tisíc eur, pričom zvýšené ceny pohonných hmôt boli kompenzované samostatne. Dopravcu požiadali, aby svoje požiadavky podložil overiteľnými ekonomickými ukazovateľmi, ktoré doručil koncom marca.
Na začiatku apríla sa konalo spoločné stretnutie, na ktorom sa dohodli, že výšku platby nechajú posúdiť nezávislej odbornej autorite. Mesto sa najprv obrátilo na Ekonomickú univerzitu, no tá pre časovú vyťaženosť nebola schopná analýzu dodať včas. Nakoniec sa k slovu dostala Žilinská univerzita, ktorá vypracovala odborné stanovisko a odporučila výšku ročnej odplaty.
Ide o sumu, ktorá sa nachádza približne na polceste medzi doterajšími platbami a pôvodným návrhom dopravcu.
V článku sa ďalej dočítate:
čo stálo za hrozbou, že spoločnosť príde o autobusy,
aké zmeny chcel dopravca presadiť,
prečo mesto nechce zdražovať cestovné?
Dodatok je podpísaný, ale výhrady zostávajú
Konateľ spoločnosti Freibus, Juraj Freivald počas rokovania mestského zastupiteľstva vyjadril sklamanie nad tým, že mesto z viacerých jeho návrhov reagovalo len na jeden, ten finančný. Zároveň kritizoval, že nedostal kompletnú analýzu od Žilinskej univerzity, len výstupnú tabuľku.
Primátorka oponovala, že na vypracovaní analýzy sa dopravca finančne nepodieľal a ak si chce dať vypracovať vlastnú analýzu, môže. Dodatočne vysvetlila, že vzhľadom na obsah celej analýzy, ktorý bol z veľkej časti zameraný na porovnávanie rozdielnych typov zmlúv v iných samosprávach, čo mohlo viesť k dezinterpretáciám, zverejnili len jej relevantnú časť, týkajúcu sa výpočtu výšky odplaty a určenia miery rizika.